Followers

Sunday 25 August 2013

Planetarium Jakarta

18 August - JAKARTA

Kebosanan tanpa teman atau jemputan di hujung minggu pertama sekembalinya aku ke Jakarta, aku nekad untuk keluar menuju ke destinasi yang belum pernah aku jejaki.. Hasil survey di internet dengan kata kunci "places to visit in Jakarta" menemukan aku dengan senarai nama tempat dan mata aku tertumpu kepada "Planetarium"~ Lebih mengejutkan kedudukannya hanya tidak sampai 1km daripada tempat aku tinggal buat masa ini membolehkan aku pergi dengan berjalan kaki~

Planetarium ini mempunyai beberapa slot dan kebetulan sewaktu aku survey tengahari itu, aku sempat untuk mengambil slot terakhir iaitu jam 14:30 lalu aku bertolak dari rumah sekitar jam 13:40~ Sewaktu tiba, agak terkejut dengan bilangan pengunjung yang ramai terutamanya dikalangan kanak-kanak yang ditemani oleh ahli keluarga masing-masing.. Bilangan couple yang datang juga agak ramai membuatkan penjaga kaunter memandang pelik bila aku meminta 1 tiket masuk pada harga Rp.7000 seorang~


Awalnya aku ingat Planetarium ini seperti bilik pameran yang penuh dengan maklumat tentang angkasa lepas, baju angkasawan dan sebagainya seperti mana yang pernah aku masuki di Tokyo beberapa tahun yang lepas.. Ternyata di sini berbeda kerana pengunjung dibawa masuk ke dalam satu dewan yang luas kemudian dikehendaki duduk~ Ditengah dewan tersebut ada sebiji objek sfera yang memancarkan cahaya mengelilingi seluruh dewan.. Lucu dengan sifat pengunjung yang terus menurunkan tempat sandar sebaik sahaja duduk sedangkan benda belum mula lagi (笑)

Persembahan bermula dengan dewan gelap-gulita dan seorang staff beraksi seperti pengulas sukan dengan bercerita tentang angkasa lepas dan sebagainya.. Cahaya dalam dewan ketika itu dibuat seolah-olah kita berada di angkasa lepas dengan bintang-bintang, buruj, dan sebagainya.. Agak geram apabila ada sesetengah pengunjung yang bermain telefon/tablet yang mengeluarkan cahaya jadi kurang "feeling" ditambah lagi dengan bunyi budak-budak yang berborak sesama mereka (笑)


Fasiliti dewan tersebut juga agak menarik sehingga berjaya membuatkan pengunjung seolah-olah bergerak menaiki pesawat ke angkasa lepas ditambah dengan efek berputar! Pertunjukan mengambil masa sekitar 30 minit~ Selepas itu, aku berjalan-jalan pula di belakang banggunan Planetarium dan terjumpa pula dewan lain yang kebetulan ada pertunjukan orkestra sempena Hari Kemerdekaan Indonesia! Rezeki apabila tiada bayaran dikenakan jadi aku langsung masuk ke dewan untuk menikmati pertunjukan yang selang-selang dengan nyanyian dan tarian~

p/s Majoriti kaum China yang hadir dalam pertunjukan orkestra itu memakai suit manakala yang lain memakai batik atau pakaian biasa O_0

6 comments:

  1. penjaga kaunter dh pandang kyo pelik...haha dah masa lah ni kyo kene cari teman biar jadi x pelik...kat jakarta tu x de ke yg berkebnan? mesti ada yg muka mcm drama sinitron...cantik tu...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu ckp ain... hehehe~

      cewek indonesia blh tahan apa... alaa2 acha septriasa tu petik jari je.. ye tak...

      Delete
    2. kalau yg kat Jpon pon kyo x cari..
      takkan la nak cari yg Indonesia pula ;p

      Delete
    3. hahaha...mintak umi ngan baba carikan je lah...ke kyo nak kenal ngn sorang kawan ain die syarifah gak tapi umur sebaya ain lah~~~ haha

      Delete
  2. Klu dah jodoh nnti, balik Malaysia jumpalah tu.

    BTW, kat dlm planetarium tu ada amik gambar tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah :)

      hmm, inside the planetarium is prohibited..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC