Followers

Wednesday 31 January 2018

Renewal Japan VISA 2018

29 Jan ~ 1 Feb - TOKYO

Aku sudah sedia maklum bahawa aku perlu berangkat ke Jepun pada bulan January untuk urusan pembaharuan VISA di Jepun memandangkan ia bakal tamat pada akhir March tahun ini.. Awalnya aku cuba mendapatkan bantuan dari pihak HQ sekiranya boleh menghantar wakil ke pihak imigrasi Jepun bagi menggantikan aku kerana jujur sekali aku paling tidak suka berada di Jepun ketika musim sejuk.. Malangnya bukan semua orang boleh menjadi wakil kerana harus mengikuti kursus yang dianjurkan oleh pihak imigrasi dan kebetulan kursus itu juga bukan selalu ada jadi masa tidak mencukupi dari pihak HQ untuk membantu membuatkan aku tiada pilihan lain untuk berangkat ke Jepun untuk menyelesaikan sendiri..


Sebagai rujukan diri sendiri di masa akan datang, berikut merupakan document yang dibutuhkan ketika urusan pembaharuan VISA:

  1. Application letter (link)
  2. 四季報 yang menunjukkan bukti company merupakan 上場企業 (Big company)
  3. Passport
  4. Residence card
  5. 転入届 (Notification of moving in) dari City Hall 
Kali ini aku berdepan sedikit kesulitan yang membuatkan aku terpaksa ulang-alik ke pejabat imigrasi di Yokohama Branch gara-gara dibawah:
  1. Company signature tidak lengkap kerana tidak menyebutkan nama company dan juga pangkat 
  2. Menggunakan stamp peribadi dan bukannya stamp rasmi company
  3. Residence card tidak ada keterangan aku sudah kembali tinggal di alamat yang aku gunakan di dalam application letter
Berkenaan no 3, hal ini berlaku kerana aku sempat tinggal di Tsurumi, Yokohama selama hampir 1 tahun sewaktu assignment design buat project KOS pada tahun 2015.. Rekod tertulis di situ membuatkan pihak imigrasi tidak bisa proses permohonan aku dan aku diminta merujuk ke city hall untuk melakukan 転入届 agar rekod aku jelas bahawa aku akan tinggal di situ.. Alhamdulillah, urusan perpanjangan VISA selamat selesai pada hari ke-3, iaitu hari terakhir sebelum berangkat pulang ke Indonesia pada keesokan harinya.. Mengikut perancangan, aku harus kembali lagi ke Jepun bagi mengambil Residence card yang baru setelah 3 minggu~ 

p/s Flight balik sebelum salji turun.. Selamat~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC